Hari Minggu Paska Ke 5

'Aku ini pokok anggur sejati dan Bapa Ku penguasa Nya"




Antifon Pembukaan :

* Nyanyikanlah lagu baru bagi Tuhan sebab Ia telah melakukan karya agung.Dihadapan para bangsa Ia menyatakan keadilan Nya...Alleluia.

Kata Pembukaan :

Bukankah sebahagian besar daya juang kita diberikan dari luar ?Seorang peserta lomba olaraga tak dapat berbuat banyak bila tidak mendapat sorak-sorai para penyokongnya.Demikian pula daya hidup dan kerasulan Gereja.Kita dapat membuat teori muluk dan berbicara banyak tetapi daya hidup Gereja harus datang dari Tuhan dan dari hubungan kita dengan Tuhan.sebab tanpa Aku,kamu tak dapat berbuat sesuatu,demikian sabda Yesus.Kalau gereja mengalami krisis,maka hendaknya diselidiki,cukupkah persatuan kita dengan Tuhan,benarkah kita menaruh cinta kasih bukan hanya dengan kata-kata dan tulisan,melainkan dengan tindakan nyata.Barulah kita dapat dikatakan murid Yesus,bila kita benar-benar bersatu dengan Tuhan dan menghasilkan buah melimpah.

Renungan Pembacaan I - Kis 9:26-31

"Ia menceritakan kepada mereka bagaimana ia melihat Tuhan di tengah jalan ".
Umat di Yerusalem berbeza-beza pandangannya.Dapatkah orang yang dahulu membenci Gereja,sungguh-sungguh dipercaya,meski sudah menyesali perbuataannya/Ada yang menganggap dia terlalu dekat dengan orang-orang bukan Yahudi,ada pula ynag menganggap terlau banyak memperhatikan orang-orang Yahudi.Paulus sendiri membaktikan dirinsepenuhnya.Maka ia dimengerti oleh Barnabas yang menjdi pelindungnya di depan para rasul.Berkat para rasul itu maka kerasulan Paulus di antara  umat bukan Yahudi di akui sebagai tugas perutusan Gereja yang hakiki.

Antarbacaan :
R : Aku akan memuji Engkau dalam himpunan umat .

* Aku menepati nadarku didepan orang takwa.Orang miskin akan makan dan dikenyangkan,orang yang mencari Tuhan akan memuji Dia,semoga mereka hidup untuk selamanya.

* Seluruh bumi akan insaf dan berbalik kepada Tuhan dan seluruh keluarga para bangsa akan bersujud menyembah di hadapan Mu.semua penghuni alam maut akan menyembah Dia dan semua orang mati akan berlutut di hadapan Nya.

* Tetapi aku akan hidup bagi Tuhan dan keturunan ku akan mengabdi kepada Nya.Mereka akan mengishkan karya Tuhan turun-temurun dan mewartakan keadilan Nya kepada anak cucunya.

Renungan Pembacaan II - 1 Yoh 3 :18-24
'Inilah perintah Nya supaya kita percaya dan menaruh cinta kasih."
Bagaimana orang tahu bahawa ia bersahabat dengan Tuhan maha pengasih,selain dengan menaruh cinta kasih kepada sesamanya/Tuhan sendiri telah memberi kemungkinan untuk melaksanakan tugas itu dengan cinta kasih kepada sesama kita melalui kita dan pada kita.Kepastian yang diberikan oleh Roh Kudus itu membuat kita tenang dengan penyerahan diri kita sepenuhnya kepada Tuhan.

Pengantar Injil :
* Alleluia....Allleuia....
Tinggallah dalam aku dan Aku dalam kamu.Barangsiapa tinggal dalam Aku dan Aku dalam dia,akan menghasilkan banyak buah..Alleluia..

Renungan Pembacaan Injil - Yoh 15:1-8

"Barangsiapa tinggal dalam Aku dan Aku dalam dia akan menghasilkan banyak buah."
Yesus telah memberikan darahNya sendiri sebagai anggur kepada para murid.Lalu menyebut diri Nya sebagai pokok anggur yang menyediakan minuman kehidupan.dialah pokok anggur sejati yang sesuai dengan kepercayaan yang diberikan Tuhan kepada Nya.Pokok anggur itu bukanlah suatu cita-cita belaka,melainkan Yesus sendiri,sejauh Ia telah melahirkan kembali semua umat beriman dan mengumpulkannya.Bapalah yang menanam dan mengharapkan buahnya.Mereka yang menentang iman kita dan memangkas kita,malahan haus akan anggur yang memberi kehidupan.

Menghayati Ekaristi Dalam Hidup :

Berkat Cinta kasih Kristus yang penuh kepercayaan maka kita punya pegangan.Kita merasa dipanggil dan diakui.Kita melangkah terus kerana tertarik oleh Dia yang mempersilakan kita hidup dalam kebenaran.Bila kita menjauhkan diri dari pandangan Kristus,kita mengecewakan Dia dan mengingkari kebenaran kita.Bila kita patuh setia kepada nya,maka kita akui bahawa tuntutan-tuntutan cinta kasih Nya menggembleng kita dan kita semakin ingin memperkenalkan Dia kepada sesama..