Hari Minggu Biasa Ke 3 (3rd Sunday In Ordinary Time)




Antifon Pembukaan -
* Nyanyikanlah bagi Tuhan lagu baru !Bermadahlah bagi Tuhan,hai seluruh bumi!Kepada Nya pujian dan keluhuran,kekuasaan dan kemegahan dalam rahmat Nya yang suci.

Kata Pembukaan ;

Anak yang hanya mendengarkan orang tuanya tetapi tidak melakukannya apa yang diminta oleh mereka,tentu tidak menyenangkan hati mereka.Tuhan pun baru akan berkenaan,bila tidak hanya mendengarkan Dia tetapi mahu bertobat dan mengikuti Nya.Tuhan yidak berkenan akan keragu-raguan atau pengabdian yang setengah-tengah.Ia mengkehendaki pertobataan yang benar-benar dan agar kita mengikuti Dia.Ia baru akan menyelamatkan kita,bila kita bersedia sungguh-sungguh mengarahkan hidup kita kepada Nya dan membawa khabar gembira.

Renungan > Bacaan I- Yun 3:1-5,10
'Penghuni Ninive berbalik dari jalan kejahatan"
Pada masa umat Yahudi dikuasai oleh agama yang sempit sifat-sifat,cerita khayal ini mahu memperingatkan mereka akan sifat menyeluruhnya penyelamataan oleh Tuhan.Pewartaan Yunus di Ninive sebuah kota bukan Yahudi,langsung berhasil:penduduk percaya akan Tuhan dan bertobat.

Antarabacaan :
R : Ya Tuhan,tunjukkanlah jalan Mu kepada ku.

* Ya Tuhan,tunjukkanlah jalan Mu kepada ku,bimbinglah aku dalam kebenaran Mu dan ajarlah aku sebab Engkaulah Allah penyelamat ku.

* Ya Tuhan,ingatlah akan belas kasih dan kasih setia Mu yang telah Kau nyatakan sejak sedia kala.Ingatlah akan daku,ya Tuhan,demi belas kasih dan kebaikan Mu.

* Tuhan itu baik dan benar.Ia menunjukkan jalan kepada orang yang sesat,Ia membimbing orang-orang rendah hati dalam kejujuran.Ia menunjukkan jalan kepada mereka.

Renungan > Bacaan II - 1 Kor 7:29-31
'Dunia yang kini nampak akan punah."
Dua kutipan dari surat Paulus yang hari ini dan minggu berikut dibacakan,berhubung dengan umat yang belum kawin dan mahu menentukan keadaan mereka terhadap Tuhan yang akan datang lagi.Paulus memberikan erti pantangan seutuhnya oleh kerana sesudah kedatangan Kristus di dunia,semua orang harus memihak kepada nya,maka perkawinan kehilangan ertinya yang mutlak sebagaimana terdapat dalam Perjanjian Lama.Perkawinan bukanlah satu-satunya jalan yang sah.Kristus sendiri menggambarkan jalan lain;pengabdian diri seutuhnya,termasuk seksulita,kepada Kristus.Barangsiapa secara radikal memilih ini,ia mengimbau sesamanya agar mengunakan harta dunia tanpa tenggelam di dalamnya.

Pengantar Injil -
* Alleluia...Alleluia...
Kerajaan Allah sudah dekat.Percayalah kepada Injil !
Alleluia..Alleluia..

Renungan > Bacaan Injil - Mrk 1:14-20
"Bertobatlah dan percayalah pada Injil'
Dalam pembacaan ini ada 2 perkara: Khabar gembira yang diwartakan Kristus adalah permulaan kegenapaan waktu.Maka dituntut Nya agar kita bertobat dan tegas dalam iman.Mereka yang dipanggil oleh Kristus hendaknya menjawab dengan penyerahan diri sepenuhnya.Jala Gereja telah ditebarkan di dunia untuk mengumpulkan semua orang.

Menghayati Ekaristi dalam Hidup
Kitab Suci melukiskan tiga tahap perkembangan keagamaan.Mula-mula ditempatkannya orang saleh yang berjalan di sisi Tuhan.tetapi bila petualangan iman dimulai,maka orang-orang Perjanjian Lama seakan-akan mendahului Tuhan,tanpa tahu kemana arah perjalanannya.sedangkan Injil menciptakan orang beriman baru;seorang beriman yang tahu kemana ia pergi.Ia mengikuti seseorang iaitu Kristus.Kerana sejak permulaan ia disinari oleh cahaya Kristus,maka tahulah ia jarak antara siapa dia itu dan apa yang dituntut oleh Kristus dan bahawa ia selalu harus semakin bertobat.Berkat imannya yang mantap ia dapat merintangi orang yang mengikuti pribadi atau mode yang fana.