Hari Raya Penampakan Tuhan (Solemnity of the Epiphany of our Lord)




Antifon Pembukaan
* Lihatlah , Tuhan para pangeran telah datang membawa serta kerajaan,kekuasaan dan pemerintahaan.

Kata Pembukaan :
Kerana Kristus datang kedunia ini sebagai Bayi yang kecil dan sederhana,maka cita-cita Tuhan mengenai manusia menjadi suatu kemungkinan.sebab Ia mengkehendaki bukan perang,melainkan damai,bukan perpecahan,melainkan kerukunan diantara bangsa-bangsa.Putera Nya bagi semua bangsa menjadi tanda harapan dan pembebasan.Betapa banyak orang yang mengalami kesulitaan dalam mencari Tuhan! Tugas kitalah menghantar Allah kepada mereka yang mencari Nya,memberi kesempataan seluas-luasnya kepada mereka yang sedang berjalan menuju ke palungan.

Renungan > Pembacaan I - Yes 60:1-6
"Kemuliaan Tuhan terbit atasmu."
Sesudah pulang dari pembuangan umat Yahudi berziarah ke Yerusalem (Hag 2:3-9).Dalam suatu penglihataan Yesaya melihat semua bangsa menggabungkan diri dalam perarakaan menuju cahaya.Pada akhir zaman semua bangsa akan membantu putera-putera Israel yang tersesat agar dapat kembali ke kota suci mereka.Dengan suatu persembahan mereka menumbangkan sekadarnya untuk peribadatan kepada Allah yang benar.

Antarbacaan -
R : Semua bangsa di dunia bersujud menyembah Tuhan.
* Kiranya Sang Raja memerintah umat Mu dengan hukum dan para hamba Mu yang tertindas dengan adil.

* Kiranya keadilaan berkembang pada zamannya dan damai sejahtera berlimpah sampai tiada bulan lagi.Kiranya ia memerintah dari laut ke laut dari sungai Efrat sampai ke ujung bumi.

* Kiranya raja-raja dari Tarsis dan pulau-pulau membawa persembahan-persembahan.Kiranya raja-raja dari Syeba dan Seba menyampaikan upeti.Kiranya semua raja bersujud menyembah kepadanya dan segala bangsa menjadi hambanya.

* Ia melepaskan orang miskin yang berteriak minta tolong,orang yang tertindas dan yang tidak punya penolong.Ia akan menyayangi orang lemah dan papa,Ia akan menyelamatkan nyawa orang miskin.

Renungan > Pembacaan II - Ef 3:2-3a,5-6
"Kini telah dinyatakan bahawa para bangsa menjadi ahli waris dan peserta perjanjian."
Pandangan Yesaya bagaimanapun masih terlalu berbau diskriminasi;orang asing tidak sama kedudukannya dengan orang Israel.Dengan cahaya misteri Kristus,Paulus menjelaskan bahawa semua orang dipanggil untuk membentuk Iarael dan bersama-sama membentuk tubuh Kristus yang satu.

Pengantar Injil -
* Alleluia...Alleluia....
Kami melihat bintang Tuhan terbit dari ufuk Timur dan kami datang menyembah Tuhan.
Alleluia...Alleluia...

Renungan > Pembacaan Injil - Mat 2:1-12
* Kami datang dari Timur mahu menyembah Sang Raja baru."
Para sarjana dari Timur,sesudah mencari-cari dengan susah payah akhirnya menemukan jalan ke Betlehem.Keahlian mereks dalam soal perbintangan membawa mereka kepada kesimpulan bahawa ada raja baru yang dilahirkan.usaha mereka untuk menemukan raja  itu membawa mereka ke yerusalem.Di sana dengan jujur mereka membandingkan penemuaan mereka dengan pengetahuan para ahli Israel.Mereka inilah yang menyebabkan Herodes tahu,dimana raja orang Yahudi itu dilahirkan (Mi 5 :1).Sebaliknya para sarjana menepati nubuat Yesaya (Yes 60) dan mempersembahkan hadiah mereka kepada Sang Raja di raja.

Menghayati Ekaristi dalam Hidup :
Teladaan para sarjana dari Timur membuka jalan bagi kita.Mereka itu orang-orang sederhana,terbuka terhadap[ tanda-tanda zaman dan siap untuk petualangan dalam iman.Mereka mahu merendahkan diri dan sanggup mempercayai orang lain yang bersedia menerangkan rencana Allah.Mereka mengaku dalam iman,Bayi di Betlehem itu akan mengumpulkan semua bangsa dalam Gereja Mu.Kini bintang itu boleh menghilang dari pandangan sebab sudah menjadi milik mereka didalam hati dan tetap bersinar.