Hari Minggu Biasa ke 8

Antifon Pembukaan :

Tuhan telah menjadi pelindung ku dan menhgantar aku ke tempat yang lapang.Ia menyelamatkan daku kerana menyayangi aku.

Kata Pembukaan :
* Cinta kasih suami isteri sering digunakan sebagai gambaran hubungan Allah dengan manusia.Sejarah umat manusia merupakan rangkaian saat setia dan tidak setia..Setiap kali Ia memberikan pinjaman.Bagi kita tidak semuanya jelas.Namun kita merasa perlu hidup yang lebih radikal.Tambal sulam dan janji-janji kabur tak ada gunanya.Perayaan ini maksudnya merupakan himbauan,tantangan kepada kita masing-masing untuk hidup bersama sebagai pengikut Kristus yang bersemangat.

Renungan Pembacaan I - Hos 2;14b,19-20
* Perjanjian antara Tuhan dengan umatNya sering digambarkan dengan kesetiaan dalam peerkawinan.tetapi di kanaan yang subur itu kerap kali Israel tidak setia.Untuk memperoleh kembali cinta kasih itu Tuhan membawanya ke padang gurun yang seram.Sesudah masa percobaan itu kiranya Israel akan menaruh cinta kasih kepada Tuhan dan dengan sepenuh hati mengikat diri dalam perjanjian.

Antarbacaan -
R : Hanya pada Tuhanlah hatiku tenang.

* Hanya pada Tuhanlah hatiku tenang,sebab daripadaNyalah keselamataan ku.Hanya Dialah pelindung dan penyelamatku,Dialah penyokong ku,aku takkan goyah.

* Hanya pada Tuhanlah hati ku tenang,dan padah Nyalah segala harapan ku.Hanya Dialah pelindung dan penyelamatku,Dialah penyokongku,aku takkan goyah.

*Pada Tuhanlah keselamataan dan kemuliaan ku,Dialah kekuataan dan tempat perlindungan ku.Percayalah kepada Nya selalu
,hai umat ku,curahkanlah isi hati mu dihadapan Nya.

Renungan Pembacaan II - 2 Kor 3:1b-6
Umat di Korintus rupanya agak mengambang hidupnya.Mereka mudah mengikuti guru-guru lain.Paulus hanya memegang satu surat iman iaitu yang ditulisnya dalam hati umat dengan kekuataan Roh Kudus.Kalau ia tahu akan tugas kerasulannya adalah kerana ia diutus oleh Allah untuk mewartakan pengampunan.Ia mengabarkan Perjanjian yang tetap yang telah dicetak oleh Roh didalam hati umat.

Pengantar Injil :
* Alleluia..Alleluia......
Atas kehendak Nya sendiri,Allah menciptakan kita dengan sabda kebenara.,agar kita menjadi yang sulung di antara semua ciptaan Nya...Alleluia..Alleluia...

Renungan Bacaan Injil :
' Pengantin pria ada bersama dengan mereka".
Yesus adalah pengantin pria ditengah-tengah umat Nya;bila Al Masih telah hadir tak usahlah mempersiapkan diri untuk menyambut kedaanganNya selain dengan bertobat.semangat baru yang dibawa Nya tak dapat disesuaikan dengan tingkah laku orang-orang Yahudi.Praktek mereka itu hanyalah gombal dibandingkan dengan apa yang dibawa Nya.umat masa kini menikmati kebebasan yang dibawa oleh Kristus ke dalam Gereja.Mereka harus mendamaikan kebebasan dengan kekerasaan yang dituntut oleh ketidak hadiran Nya yang sementera.

Menghayati Ekaristi dalam Hidup
Mungkin seklai kekayaan misterui kristani terletak pada keinginan- keinginan kaum beriman yang tidak segera terlaksana tetapi lambat laun dimurnikan dalam harapan.Kristus yang menyertai Gereja Nya sampai akhir zaman adalah yang datang dan yang harus kita nanti-nantikan.Misteri kehadiran dan sekaligus ketidak hadiran Nya menghidupi keinginan kita dan memurnikan iman kita.Bagi kita sakramen-sakramen adalah pertemuan dengan Kristus.Melalui kegelapan iman gereja dapat memberikan sesuatu kepada dunia yang mahu segera dan tak terbatas memuaskan keinginan-keinginannya.