Hari Krismas ( Natal)



Antifon Pembukaan :

* Seorang Bayi telah lahir bagi kita,seorang putera telah diberikan kepada kita.Ia menyandang kekuasaan di bahunya dan akan disebut Penasihat Agung.

Kata Pembukaan :
Pada hari Natal ini,kita merasa bahawa kita merupakan satu keluarga besar.Kita bergembira sebagai anak-anak dan menakmati keramaian dan suasana kekeluargaan.Kita saling mengucapkan Selamat Natal sebagai saudara,sebagai putera dan puteri Bapa di Surga.Bermacam-macam perasaan ada pada kita;kagum,gembira dan syukur.

Bacaan I - Yes 52 :7-10
"Segala penjuru dunia akan menyaksikan penyelamataan oleh Allah kita."
* Dalam mencari keselamataan orang Yahudi memasang telinga atas khabar-khabar yang disampaikan kepada mereka.Mereka telah dikecewakan oleh para raja yang menjerumuskan mereka ke dalam kekacauan.Kini mereka yakin bahawa Tuhan Raja dan penyelamat mereka,Warta gembira itu akan disebarluaskan sampai ke ujung bumi.

Antarbacaan -
R : segala ujung bumi menyaksikan penyelamataan oleh Allah kita.
* Nyanyikanlah lagu baru bagi Tuhan sebab Ia telah melakukan karya agung.Tangan Nya mengerjakan penyelamataan dan lengan Nya merebut kemenangan.

* Tuhan telah memeklumkan penyelamataan Nya dan menyatakan keadilanNya di hadapan para bangsa.Tuhan mengingat kasih dan kesetiaan Nya terhadap umat Israel.
* Segala hujung bumi telah menyaksikan penyelamataan oleh Allah kita.Bersoraklah bagi Tuhan,hai seluruh bumi,bersorak gembira dan bernyanyilah.
* Bernyanyilah bagi Tuhan dengan memetik kecapi,dengan kecapi dan lagu merdu;dengan meniup nafiri dan sangkakala,bersoraklah dihadapan Tuhan,Rajamu.

Bacaan II - Ibr 1;1-6
"Allah berbicara kepada kita dengan perantaraan PuteraNya."
Sabda Allah yang terakhir ialah Sabda Nya yang kekal,yang telah tampak dalam diri Yesus Kristus,Putera Nya yang telah menjadi manusia.Kemuliaan Allah yang telah diwahyukan kepada Musa dan para nabi,kini bersinar dalam diri Kristus.Ia telah menyelamatkan kita berkat Paska Nya.Bapa Nya menobatkan Dia menjadi Raja dan dengan demikian menjunjung Dia diatas segala makhluk surgawi.

Pengantara Injil -

Alleluia...Alleluia...Fajar suci menyinari kita.Hai para bangsa,datanglah menyembah Tuhan,sebab hari ini cahaya agung turun ke dunia..Alleluia.

Bacaan Injil - Yoh 1;1-18
"Sabda telah menjadi manusia dan tinggal di tengah kita."
Madah pujian kepada sabda yang menjelma dalam prolog Injil mula-mula dipandang dalam kekuataan Nya.Dalam sabda itu Bapa mengungkapkan diri sepenuhnya.Melalui Sabda Nya Ia  menciptakan segala sesuatu dan memberi manusia cahaya dan hidup.Cahaya yang disaksikan oleh Yohanes Pembaptis ditolak oleh sebahagiaan orang Yahudi.Mereka ini tetap didalam kegelapan.Yang lain menerimaNya dalam iman dan oleh Allah mereka diangkat menjadi putera dan puteriNya.Kedatangan Sabda Allah ditengah-tengah kita menyebabkan kemuliaan Allah tinggal pada kita.Inilah Perjanjian Baru yang jauh melebihi yang lama.Barangsiapa menerima Kristus,memperoleh hidup kekal.Kristus yang mengetahui rashia Bapa,memberi tahu bahawa Tuhan adalah cinta kasih.

Menghayati Ekaristi Dalam Hidup:
'Bagi ku hidup adalah Kristus" Flp 1:21.Iman kita terarah kepada Kristus,maka kita disebut Kristian.PadaNya Allah menjelma agar manusia mengAllah (A-Athanasius).Bila Kristus itu Sabda Allah,maka giliran kitalah menjadi sabda Allah bagi sesama.Bila Kristus itu cahaya,maka giliran kitalah menjadi cahaya bagi sesama.Sebab Dia itu Sabda dan Cahaya bagi umat manusia.