Hari Minggu Paska ke 3

Antifon Pembukaan :
Hendaklah kamu menjadi seperti bayi yang baru lahir,selalu haus akan susu rohani yang murni,supaya dengan itu kamu tumbuh dan diselamatkan.

Kata Pembukaan :
Kita bertemu di sini berkat iman kita akan bangkitan Kristus.Setiap hari Minggu adalah perayaan kebangkitan tetapi terutama pada masa Paska ini.Iman dapat membuat orang mampu berkerya besar.Iman memberi erti hidup kita.Namun iman sendiri sering peka adan mudah hancur berantakan.Maka selalu kita harus menggali lebih dalam lagi dan melalui kesaksian orang lain serta terutama kesaksian hidup Kristus sendiri,berusaha berkembang dan menghayatinya secara lebih mendalam.Hari ini,kita seperti para murid seminggu sesudah Paska,mendapat kunjungan Kristus di tengah-tengah kita.Seperti mereka pun kita mendapat tugas untuk menghayati iman atas nama-Nya.

Pembacaan :
1. Kis 4: 32-35 “Umat beriman sehati sejiwa.”
2. 1 Yoh 5:1-6 “ Setiap orang yang lahir dari Allah,mengalahkan dunia”.
3. Yoh 20 :19-31 “Seminggu kemudian Yesus dating lagi.”

Antarabacaan :
R : Bersyukurlah kepada Tuhan sebab Ia baik,kekal abadi kasih setia-Nya.
• Hendaklah Israel berkata :kekal abadi kasih setia-Nya.Hendaklah kaum Harun berkata;kekal abadi kasih setia-Nya.Hendaklah orang yang takwa berkata:kekal abadi kasih setia-Nya.
• Tuhan bertindak dengan tangan kuat,tangan Tuhan mahakuasa.Aku tidak akan mati,aku tetap hidup untuk mewartakan karya-karya Tuhan.Tuhan sering menyiksa aku,namun tidak menyerahkan daku kepada maut.
• Batu yang dibuang oleh para pembangun telah menjadi batu sendi.Karya Tuhanlah itu,sangat mengagumkan kita.Pada hari inilah Tuhan bertindak,mari kita rayakan dengan gembira.

Pengantar Injil :
Yesus bersabda,”Hai Tomas kerana melihat Aku engkau percaya.Berbahagialah yang tidak melihat,namun percaya,”

Menghayati Ekaristi dalam Hidup :
Hidup Kristian adalah hidup bersama di dalam Gereja.Bersama-sama kita dengarkan sabda dan kesaksian para rasul.Bersama-sama saling kita saksikan karya Roh dalam diri kita masing-masing dan bersama-sama pula kita saling memperteguhkan iman.Dan di dalam Gereja,sakramen Kristus dalam erti luas,kita lihat kelanjutan karya penyelamatan melalui sakramen-sakramen,tanda-tanda iman kita.Maka kerana didorong oleh Roh Kudus,Gereja pergi kepada semua orang ke seluruh pelusuk dunia untuk mengajak mereka ikut serta menikmati kedmaian dan kegembiraan s